Termiņa uzturēšanās atļaujas
Iegādājoties nekustamo īpašumu Latvijā, izpildot noteiktas prasības, iespējams iegūt Termiņuzturēšanās atļauju (uzturēšanās atļauja) Šengenas zonas valstīs. Tiesības iegūt uzturēšanās atļauju Šengenas zonā ir pircējam jeb investoram un viņu ģimenes locekļiem (laulātais, nepilngadīgi bērni), kurš iegādājies nekustamo īpašumu par vismaz 250 000 eiro (lielākajās Latvijas pilsētās noteiktā minimālā summa), apmaksu veicot ar pārskaitījumu un nokārtojot visas nepieciešamās formalitātes.
Uzturēšanās atļauja sniedz tiesības neierobežotu laiku uzturēties Latvijā, kā arī brīvi pārvietoties un līdz 90 dienām pusgada periodu uzturēties citās Šengenas valstīs.
Uzturēšanās atļauju izsniedz uz 5 gadiem ar iespēju pagarināt to uz jauno periodu pie nosacījuma, ka nekustamais īpašums joprojām atrodas īpašumā. Lai uzturēšanās atļauja būtu spēkā, reizi gadā nepieciešams veikt ikgadējo reģistrāciju – tā jāveic visiem ģimenes locekļiem, kam atļauja piešķirta, personīgi.
Kādas priekšrocības sniedz Termiņuzturēšanās atļauja?
- Iespēja jebkurā laikā brīvi iebraukt un izbraukt no Latvijas, šeit mācīties un strādāt,
- Iespēja nosūtīt uzaicinājumu Latvijas vīzas saņemšanai.
- Iespēja brīvi, bez papildus vīzām un atļaujām, ceļot Šengenas zonā, citās valstīs uzturoties līdz 90 dienām pusgada periodā. Uzturēšanās atļauja Jums paver plašas pārvietošanās iespējas, pat ja iepriekš esat saņēmis atteikumu kādas valsts vīzas saņemšanai.
- Iespēja iegādāties un reģistrēt automašīnu, un ar to pārvietoties Šengenas valstīs. Vienīgi jāņem vērā, ka nevarēsiet pilnvarot citas personas šī auto lietošanai ārpus Šengenas zonas.
- Iespēja iegūt Latvijas autovadītāja apliecību, kas ir starptautiski atzīts dokuments. Lai iegūtu vadītāja apliecību, Jums jānokārto eksāmens un jāiziet medicīniskā komisija.
- Pēc pieciem gadiem Jūs varat pagarināt uzturēšanās atļauju vēl par 5 gadiem vai iegūt pastāvīgo uzturēšanās atļauju, kas dod iespēju iegūt Latvijas pilsonību un Eiropas Savienības pilsoņiem paredzētos ekonomiskos un sociālos labumus.
Lai saņemtu uzturēšanās atļauju, Latvijas Republikas vēstniecībā/konsultatīvajā pārstāvniecībā (ārzemēs) vai Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (Rīgā) jāiesniedz šādi dokumenti:
Latvijā atzīts personu apliecinošs dokuments;
Iesniegums uzturēšanās atļaujas pieprasījumam;
Pases formāta fotogrāfija;
Izziņa par sodāmību neesamību (personām no 14 gadu vecuma);
Dokuments, kas apliecina iztikas minimuma esamību priekš uzturēšanās Latvijā;
Dokuments, kas apliecina plānoto dzīvesvietu Latvijā (Zemesgrāmatas apliecības kopija,kas apliecina īpašuma tiesības);
Dokuments, kas apliecina, ka samaksa par nekustamā īpašuma iegādi veikta bezskaidras naudas norēķinu veidā;
Dokuments, kas apliecina, ka ir nomaksāta valsts nodeva par dokumentu izskatīšanu. Ģimenes locekļiem papildus – laulību apliecības kopija, bērna dzimšanas apliecības kopija, notariāli apliecināta mātes/tēva piekrišana, ja bērns saņem uzturēšanās atļauju tikai ar vienu no vecākiem.
Latvijas ekonomikas attīstības fondā jāveic iemaksa 5% apmērā no darījuma summa, kas netiek atmaksāta. Iemaksa ir vienreizējā un attiecas tikai uz investoru. Ģimenes locekļi var saņemt uzturēšanās atļauju bez papildus iemaksām.
Iesniedzot kopijas, jābūt uzrādītiem dokumentu oriģināliem.
Dokumentu izskatīšanas termiņi un nodevas:
- 5 darba dienas – 426.86 EUR
- 10 darba dienas – 284.57 EUR
- 30 darba dienas – 142.29 EUR
TUA izsniegšana:
- Pēc brīža, kad PMLP pieņēma lēmumu par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, trīs mēnešu laikā (personīgi) ir jāierodas Latvijas teritorijā, lai saņemtu personalizētas kartes. Ja tas netiek izdarīts šajā termiņā, lēmums par uzturēšanās atļauju izsniegšanu zaudē savu spēku un procedūru ir jāveic no jauna.
- Personalizēto karšu izsniegšanas termiņš un nodeva:
– 2 darba dienas – 28.46 EUR
– 10 darba dienas – 14.23 EUR - Pirms uzturēšanās atļauju saņemšanas PMLP ir jāiesniedz šādi papildus dokumenti:
– Latvijas ārstniecības iestādes izsniegta izziņa, kas apliecina, ka persona neslimo ar tuberkulozi aktīvā fāzē;
– Latvijā izdota medicīnas apdrošināšanas polise (kas sakrīt ar uzturēšanās atļaujas termiņu).
Ikgadējā reģistrācija:
- Personalizētas Termiņuzturēšanās atļaujas kartes izsniedz uz vienu gadu.
- Laikā no 45 līdz 90 dienām pirms personalizētas kartes termiņa beigām, katram uzturēšanās atļaujas saņēmējam personīgi ir jāiesniedz PMLP šādi dokumenti:
– Izziņa, kas apliecina, ka nav parādsaistības par nekustamā īpašuma nodokli;
– Latvijā izdota medicīnas apdrošināšanas polise jaunam periodam;
– Dokuments, kas apliecina iztikas minimuma esamību priekš uzturēšanās Latvijā jaunam periodam.
Gadījumā, ja ikgadējās reģistrācijas pienākumi nav izpildīti, Termiņuzturēšanās atļauja tiek anulēta.